Tuesday, December 20, 2011

Ciasto z szafranowymi gruszkami, czyli szafranowe słodkości, cz. 2


Święta coraz bliżej, a ja kontynuuje mój romans z szafranem. Będąc w Szwecji obkupiłam się, i mam teraz na niego fazę. Na razie eksperymentuje ze słodkościami, ale kiedy mi się znudzi, wymyślę coś wytrawnego. Myślałam o zupie rybnej z szafranowym aioli, ale to już stare i wypróbowane……
Hmmm, może kuropatwy? Mam dwie w zamrażalce, upolowane przez znajomego… ciekawe, jak by smakowały w pomidorowo-szafranowym sosie….? No ale to już po świętach, na razie wróćmy do słodkich rzeczy.
A więc ciasto z gruszkami w szafranie… znalazłam ten przepis gdzieś w Internecie, ale ciut go przerobiłam. Ogólnie uwielbiam ciasta, które są lekko kleiste. A jeżeli w dodatku szybko się je robi, no to już jest hit!! To ciasto nadaje się na eksperymentowanie z różnymi owocami. Jest dość mokre, migdałowo-słodkie, trochę „marcepanowate” i jest idealną bazą dla różnych owoców. Poniższa wersja pasuje w okresie świąt, ale myślę, ze np. latem można spokojnie zrobić wersje w jabłkami i cynamonem, a na jesień może śliwki macerowane w rumie…  

Ciasto z szafranowymi gruszkami

Gruszki
4 gruszki
1 paczka szafranu (1 / 2 g)
1 dl cukru
3 dl wody

Ciasto
200 g masła
4 dl cukru
2 dl ciemnego cukru, np muscovado
4 jajka
6 dl mąki
1 łyżka mielonego kardamonu
cukier puder do dekoracji
Obierz gruszki, wytnij środek i pokrój w ćwiartki. Szafran zmiel w moździerzu i 1 łyżką cukru na drobny proszek. Zagotuj cukier z wodą w rondelku. Dodaj gruszki i gotuj przez trzy minuty. Zdejmij z ognia i pozwól gruszkom wystygnąć, mogą nawet poleżeć w zalewie przez noc.
Rozgrzej piekarnik do 175 stopni. Wyłóż formę do pieczenia (ok. 20x30 cm) pergaminem lub wysmaruj masłem.
Masło rozpuść na małym ogniu lub w kuchence mikrofalowej. Wymieszaj z cukrem, dodaj jajka, mąkę i kardamon. Nie trzeba używać elektrycznego miksera, wystarczy drewniana łyżka. Wlej ciasto do formy. Wyjmij gruszki z syropu i wciśnij w ciasto.

Piec w środku piekarnika przez około 30 minut. Ciasto, gdy jest gotowe, nadal będzie lepkie. Pokrój ciasto na kawałki i posyp cukrem pudrem.

No comments:

Post a Comment